• Bidrager til at vedligeholde et normalt syn
  • Bidrager til immunsystemets normale funktion
  • Bidrager til at vedligeholde en normal hud

Om Vitamin A1

Det bidrager vitaminet til

Immunforsvar
Bidrager til immunforsvarets normale funktion ved at deltage i produktionen af antistoffer. 
Syn
Bidrager til opretholdelse af et normalt syn, ved at 
konvertere lys til nervesignaler der er nødvendige for synet.
 
Hud  
Bidrager til at vedligeholde en normal hud og slimhinder.
 
Graviditet
Når du er gravid skal du undgå for store mængder A-vitamin. Gravide frarådes at spise lever og levertran, da det kan indeholde store mængder A-vitamin. Leverpostej kan godt spises i mindre mængder. Du kan få multivitamin og mineraltabletter til gravide, hvor A-vitamin indholdet er lavere end for almindelige multivitamin og mineraltabletter.

Det anbefalede daglige indtag?

Mængden af A-vitamin i din kost er meget afhængig af hvor meget lever (eller produkter der indeholder lever), du spiser. Derfor er der stor forskel på hvor meget A-vitamin folk får. De der ikke spiser lever (eller produkter der indeholder lever) har generelt et lavere indtag af A-vitamin, end dem der ofte spiser lever (f.eks. en gang om ugen).
  • 800 mcg Vitamin A er den anbefalede daglige dosis for voksne og 400 mcg for børn
  • Den gennemsnitlige dansker får den mængde vitamin A de har brug for igennem kosten.

Kilder til vitaminet

I nogle få fødevareprodukter er vitamin A stærkt koncentreret. Lever og produkter der indeholder lever er den rigeste kilde til vitamin A. Bare én portion lever kan dække det anbefalede indtag af A-vitamin i 3 uger! Derfor anbefales det, at du ikke spiser lever når du er gravid. Æg, mejeriprodukter og gulerødder er andre kilder, der bidrager til dit indtag af A-vitamin.
Produkter der indeholder

Vitamin A