• Bidrager til et normalt energistofskifte
  • Bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress
  • Bidrager til immunsystemets normale funktion
  • Bidrager til en normal pigmentering af hår og hud

Om Kobber

Det bidrager mineralet til

Energi
Et enzym, der er afhængigt af kobber, spiller en vigtig rolle i cellulær energiproduktion. Særligt kobber deltager i nedbrydningen af fedt fra fedtdepoter for at producere energi. Derfor bidrager kobber til et normalt energistofskifte ved at frigøre kroppens energi.
 
Antioxidanter
Kobber fungerer som et redskab for en lang række enzymer, der tjener til at forhindre oxidativt stress i alle vævstyper, herunder hud og immunceller. Oxidativt stress er forårsaget af frie radikaler. Frie radikaler bliver f.eks. dannet som en reaktion på cigaretrøg, forurening og solens stråler. Derfor bidrager kobber til at beskytte dine celler mod oxidativt stress.
 
Immunfunktion
Kobber har to centrale roller, der hver især bidrager til en normal funktion af dit immunsystem. Den ene er på grund af dets rolle i cellulær energiproduktion, da immunceller også kræver energi til at opretholde en normal funktion. Den anden rolle er dens beskyttende effekt af immunceller mod oxidativt stress. Derfor bidrager kobber til at opretholde normal funktion af immunforsvaret.
 
Hår og hudfarve
Kobber er nødvendigt for opretholdelsen af normal melatoninproduktion. Melatonin er det stof, der bestemmer, hvor mørkt ens hår og hud bliver. Kobber bidrager til en normal pigmentering af hår og hud. Selvfølgelig har dine gener også indflydelse på, hvor mørkt hår og hud bliver.
 

Det anbefalede daglige indtag

Det anbefalede daglige indtag af kobber er 1 mg for voksne og 0,34 mg for børn. Der findes ikke meget data på, hvor meget kobber folk får fra deres kost. Men Polen, Italien og Tyskland har vurderet kobberindtaget hos voksne og fandt det til at være tilstrækkeligt. Man kan godt kombinere sin kost med en Multi-tabs® multivitamin- og mineraltablet.  

Kilder til mineralet

Kobber findes i de fleste fødevarer og drikkevand - men i små mængder. Specielt rejer og svampe er rige på kobber. 200 g rejer vil kunne dække det anbefalede daglige indtag for en voksen.
Produkter der indeholder

Kobber