• Bidrager til en normal kognitiv udvikling hos børn og normal kognitiv funktion for voksne
  • Bidrager til at mindske træthed og udmattelse
  • Bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • Bidrager til normal funktion af immunsystemet

Om Jern

Det bidrager mineralet til

Kognitiv udvikling og funktion hos børn og voksne
Det er vist at jerntilskud bidrager til en forbedret kognitiv funktion. Derudover er tilstrækkelig ilttilførsel til hjernen vigtigt for den kognitive funktion. Derfor kan det konkluderes, at jern bidrager til en normal kognitiv funktion og til normal koginitiv udvikling hos børn.
 
Graviditet    
Jern bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer og spiller en rolle i celledelingsprocessen. Under graviditeten danner kvinden en masse nye celler og blod til hende selv og fosteret. Derfor er et tilstrækkeligt indtag af jern særligt vigtigt under graviditeten.
 
Energi
Jern bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer, som sikrer at ilt bliver transporteret rundt i kroppen. Derudover er jern en vigtig bestanddel i mange enzymer - proteiner, der starter kemiske reaktioner i kroppen - herunder dem, der er involveret i produktionen af energi. Det er bl.a. derfor jern kan bidrage til at mindske træthed og udmattelse.
 
Immunfunktion
Jern spiller en rolle i celledelingsprocessen og jern bidrager til immunsystemets normale funktion..

Det anbefalede daglige indtag

Blandt kvinder i den fødedygtige alder har knap 40 % små eller manglende jerndepoter. Hører man til den gruppe, er det en god idé at lægge kosten om eller tage kosttilskud med jern. Lægen kan undersøge, om man hører til denne gruppe
Det anbefalede daglige indtag af jern er 14 mg for voksne og 8 mg for børn.

 
For gravide kvinder fra den 10. graviditetsuge og resten af graviditeten anbefales et dagligt jerntilskud på 40-50 mg, udover den mængde jern der er i en almindelig multivitamin og mineral tablet.

Hvor findes det? Kilder til mineralet

Der findes masser af jern i rødt kød, især lever og leverpostej er gode kilder til jern. Jern fra kød optages let i kroppen. Men for at opnå det samlede anbefalede daglige indtag af jern som gravid, skal man spise 700 g oksekød! Fuldkornsprodukter, urter og grøntsager er også gode kilder til jern. Vitamin C øger kroppens optagelse af jern fra fødevarer og kosttilskud. Også kød, fisk og fjerkræ indeholder en ingrediens, der øger tilgængeligheden af jern fra fuldkornsprodukter og urter. Man kan godt kombinere en kost rig på jern med en daglig Multi-tabs® multivitamin- og mineraltablet.
Produkter der indeholder

Jern