• Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler
  • Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale tænder
  • Bidrager til en normal muskelfunktion

Om Calcium

Det bidrager mineralet til

Knogler
99 % af kroppens calcium findes i knoglerne. Derfor er en tilstrækkelig mængde calcium vigtig fra du bliver født og op gennem teenageårene, så du kan opbygge en fornuftig knoglemasse. Senere i livet, som voksen og ældre, er en tilpas mængde calcium vigtigt for at sikre at tabet af knoglemasse sker så langsomt som muligt.

 

 
Ud over calcium og D-vitamin kan motion, hvor du bærer din egen kropsvægt (som f.eks. løb, tennis, fodbold eller dans), styrke dine knogler. Dette hjælper til at opretholde normale knogler, især for ældre. 
 
Muskler
Musklerne kan kun fungere fornuftigt, når den rette koncentration af calcium er til stede. Calciumkoncentrationen er stramt reguleret, og når der er behov for mere bliver det taget fra knoglerne.

Det  anbefalede daglige indtag

Det anbefalede daglige indtag for voksne er 800 mg og 600 mg for børn. Voksne får i gennemsnit ca. 1100 mg calcium fra kosten dagligt og børn får i gennemsnit lidt over 1000 mg. Det er således kun, hvis du eller dit barn til daglig ikke drikker eller spiser tilstrækkeligt mejeriprodukter, at man er tilbøjelig til at få mindre end den anbefalede mængde calcium.

Kilder til mineralet

Størstedelen af det calcium du spiser kommer sandsynligvis fra mejeriprodukter. Hvis du har mælkeallergi bør du overveje, om du får nok calcium. En god grund til at vælge mejeriprodukter med lavt fedtindhold er, at jo mindre fedt produktet indeholder jo mere calcium får du. Der er også små mængder calcium i fuldkornsprodukter, frugt og grøntsager.
Produkter der indeholder

Calcium