Vitaminer og mineralers rolle

Det bidrager vitaminer og minrealer til

I mere end 100 år har man været klar over, hvor stor betydning vitaminer og mineraler har for ens helbred og deres gavnlige effekt som supplement til en vitamin- og mineralfattig kost. Senere har forskere systematisk undersøgt, hvordan mangel af visse næringsstoffer kan influere på ens helbred, når de fjernes fra kosten. Dette har indtil nu resulteret i en række af vitaminer og mineraler, der defineres som essentielle næringsstoffer, som man skal have gennem kosten, da kroppen ikke selv kan producere dem.
For at opretholde en normal sundhed er det nødvendigt at få en lang række vitaminer og mineraler i tilstrækkelige mængder fra kosten. I tabellen nedenfor finder du en oversigt over nogle af de funktioner, som de forskellige vitaminer og mineraler bidrager til:

Energi Vitamin B1, B2, B6, B12, C, niacin, pantothensyre, biotin, calcium, jern, mangan, jod, kobber and magnesium bidrager til et normalt energi stofskifte
Immunfunktion Vitamin A, D, B6, B12, C, folsyre, zink, selen, kobber and jern bidrager til immunsystemmets normale funktion. Vitamin C bidrager til at vedligeholde immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning.
Knoglesundhed Vitamin D, K, calcium, zink, mangan og magnesium bidrager til at vedligeholde normale knogler. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler. Vitamin C bidrager til den normale dannelse af collagen, der har betydning for normalt fungerende knogler.
Muskelfunktion Magnesium og calcium bidrager til en normal muskelfunktion. Vitamin D bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion.
Mental ydeevne Pantothensyre bidrager til en normal mental ydeevne. Jod, jern og zink bidrager til en normal kognitiv funktion.
Hud Vitamin A, B2, niacin, biotin, jod og zink bidrager til at vedligeholde en normal hud. Vitamin C bidrager til normal dannelse af collagen, der har betydning for normalt fungerende hud. Kobber bidrager til normal pigmentering af huden.  
Syn Vitamin A, B2 og zink bidrager til at vedligeholde et normalt syn.

Det anbefalede daglige indtag

I tabellen nedenfor kan du finde den Europæiske Unions anbefalinger for de daglige indtag af vitaminer og mineraler:

Vitaminer Enhed Voksne og unge
Vitamin A µg 800
Vitamin D µg 5
Vitamin E µg 12
Vitamin K µg 75
Vitamin C µg 80
Vitamin B1 – Thiamin µg 1.1
Vitamin B2- Riboflavin µg 1.4
Vitamin B3 – Niacin µg 16
Vitamin B6 – Pyridoxin µg 1.4
Folsyre µg 200
Vitamin B12 – Cyanocobalamin µg 2.5
Biotin µg 50
Pantothensyre µg 6
     
Mineraler    
Calcium µg 800
Magnesium µg 375
Jern µg 14
Zink µg 10
Kobber µg 1
Mangan µg 2
Selen µg 55
Chrom µg 40
Molybdæn µg 50
Jod µg 150

Hvor findes det?

Den anbefalede mængde af hvert af de forskellige vitaminer og mineraler kan opnås ved at spise en varieret kost med 5-6 portioner frugt og grøntsager, ½ liter mejeriprodukter og flere fuldkornsprodukter om dagen samt fisk 2 gange om ugen. Ældre mennesker med nedsat appetit, eller gravide kan have særlige behov.